Charla con Mª Dolors Sabate

Maria Dolors Sabater
Llicenciada en Ciències de l’Educació i especialitzada en Pedagogia Terapèutica, ha compaginat sempre la vida professional dedicada a la docència i als Serveis Educatius, amb la vida participativa i associativa dedicada a l’activisme social i cultural. Tant des d’una vessant com des de l’altra, la seva contribució ha anat sempre enfocada a la construcció transformadora d’un món, d’una societat, més inclusiva i més justa, destacant d’una banda la seva militància en l’associacionisme a favor dels drets de les persones amb discapacitats, i de l’altra la seva dedicació professional a l’acollida escolar dels joves nouvinguts que s’incorporen tard al nostre sistema educatiu, provinent d’altres països.
Va ser promotora de l’Espai Jove de Converses Interculturals, i actualment forma part de la junta d’Òmnium Cultural de Badalona, d’on és vicepresidenta i responsable de l’àmbit de Llengua i Cohesió. Des d’aquesta pertinença dinamitza i és portaveu de la plataforma Badalona som totes i tots, una aposta contra l’exclusió social i per la cohesió de la ciutat. També participa a la Taula de Cultura de Badalona, i és sòcia activa d’altres entitats com Gospel Sentits, Soca-rel del Círcol, Plataforma Deixem de Ser Invisibles, o Badaglosa. És membre d’honor de l’Associació Festa Nacional dels Països Catalans, i en l’àmbit veïnal ha estat presidenta de l’Associació de Veïns del Centre i actualment és sòcia de l’Associació de Veïns del manresà.

És professora de Ciències Socials a l’institut Júlia Minguell, ha participat en la publicació d’alguns llibres i revistes pedagògiques i publica  regularment articles en revistes locals. Actualment publica un article quinzenal al setmanari El TOT, que es pot llegir també al seu BLOC Miozz Mirades, un bloc on s’hi pot trobar des de política a poesia.

El pasado día 1 de Abril nos visito Dolors Sabater para hablarnos de “Badalona som tots i totes”.

Todo y que acudió menos gente de la esperada, cosa que es demasiado habitual por Morera, eso no menguo ni un poco el entusiasmo  y la pasión con que Dolors presento este movimiento ciudadano.

Las bases del mismo, la no exclusión del diferente por el solo mero de serlo, la aceptación de la diversidad, fueron desgranadas por Dolors con todo su buen hacer de maestra vocacional (porque eso se nota) de persona implicada de corazón.

Nos presento una realidad, que compartiremos o no, en la que se tiende a agrupar en función de, cuando quizás todo seria más sencillo si se conviviera con todos en el día a día. Me impacto el primer ejemplo, quizás porque yo había forjado en mi mente que el tema se centraba única y exclusivamente en los inmigrantes, esto ratifica el ejemplo que nos puso de principio con aquel dibujo de la señora mayor o la chica joven, digo que me impacto y lo digo porque no esperaba como primer ejemplo las personas discapacitadas. Caí en la cuenta de que es cierto que se “guetizan” (perdón por la expresión) pero es porque los limitamos y los obligamos a agruparse y ha compartir con personas en sus mismas condiciones. Lugares inaccesibles a sillas de ruedas, escuelas especiales para personas con aprendizaje mas lento, para personas con deficiencia visual….

Es evidente que hay colectivos que tienden a autoexcluirse, lo vemos a diario, pero no demos per hecho que todos aquellos y aquellas que lo forman quieren eso. 

Dolors nos presento una opción, una visión, el vivir y convivir a diario con quien no es igual a uno, mirar y que nos mire, enseñar  y que nos enseñe, hablar y que nos hable. Aprender y enriquecer en definitiva. Hubo discrepancias como es normal, ella las acogió con entusiasmo e incito desde principio a que se opinara, a que se comentara. Lamentablemente el tiempo, ese dictadorzuelo, no dio para más.

Por último alentar a la vecindad a asistir a veladas como esta y a otras que nos proporcione la organización de la asociación, cuanto más publico se implique mas cosas podrán ofrecerse. Hagamos, entre todos, grande, cercana, propia, nuestra asociación de vecinos.

Y FELICES FIESTAS DE MAYO A TODOS.